a

Checklista när du ska ta din e-handel internationellt

E-handeln blir mer och mer internationell och konsumenter letar sig utanför det egna landets gränser, t ex för att hitta bättre priser och nya produkter som inte finns på den egna marknaden.

Som e-handlare är det såväl ett hot som en möjlighet, men om du är i startgroparna för att satsa utomlands finns här en checklista att gå igenom innan lansering.

Lokalanpassa din butik
Se till att din butik är på det lokala språket (eller språken) med den lokala valutan.

Betalsätt
Konsumenterna vill betala på olika sätt, erbjud de betalsätt som är efterfrågade på respektive marknad.

Lokala lagar och regler
Se till att sätta dig in i lokala regelverk som såväl marknadsföringsregler och hantering av personlig data, som moms och skatteregler.

Frakt
Erbjud lokalt anpassade leveranssätt och hittas en bra logistikpartner att samarbeta med.

Returer
Om du säljer fysiska varor måste dina kunder kunna returnera på ett enkelt sätt.

Kundservice
Erbjud kundservice på det lokala språket och med ett lokalt telefonnummer.

Organisation
Var ska personalen som ska hantera den nya butiken och den nya marknaden vara stationerade? Och vem är ansvarig för respektive butik?

Varumärke/position
Även om du har ett inarbetat varumärke på hemmamarknaden är det annorlunda på en ny marknad där du är helt ny, behöver du skruva på ditt erbjudande?

Marknadsföring
Hur kickar du igång trafiken till din butik på en ny marknad? Google Adwords i kombination med lokala marknadsföringskanaler?

Tekniken
Se till att er webbutik klarar av en expansion och flera språk, betalsätt, valutor, skattesatser etc.

Listan sin helhet och mer information om e-handel utomlands finns här

No Comments

Post a Comment