Gräv guld i dina egna kanaler Christer Pettersson

Ny bok om content marketing

Gräv guld i dina egna kanaler utan att köpa mer reklam

Vill du lära dig mer om content marketing och om hur du kan driva mer trafik och mer försäljning på nätet? Då kan Gräv guld i dina egna kanaler, en ny bok om content marketing, vara handboken för dig.

Boken riktar sig till dig som driver en webbutik eller har en webbplats där du driver försäljning och som vill lära dig mer om hur en satsning på bra innehåll kan driva såväl trafik, försäljning som kundlojalitet.

Gräv guld i dina egna kanaler tar även upp SEO, inbound marketing, marketing automation och andra begrepp och angreppssätt du kan använda för att få fart på din försäljning på nätet utan att köpa mer reklam.

Författaren, Christer Pettersson, var även med på e-handelskonferensen ECOMMERCE STHLM på Kistamässan 10-11 maj och pratade om innehållsmarknadsföring och vikten av att erbjuda något mer än bara produkt och pris.

Här följer några av de tips Christer presenterade under konferensen:
1. Satsa Content marketing för att öka trafik, försäljning och lojalitet. Bjuder du inte på något extra, så blir det endast fokus på pris.
2. Var unik. Använd aldrig externa texter från till exempel leverantörer eller andra sajter utan anpassning – även om du skulle ha tillåtelse att göra det.
3. Integrera och exponera ditt nya innehåll – det ska aldrig vara långt till produkterna. Motsatsen, som du bör undvika, är att lägga ditt nya, relevanta innehåll ”vid sidan om”, på en blogg eller till och med på en annan domän.
4. Distribuera ditt innehåll. I egna kanaler som din blogg och ditt nyhetsbrev och i dina egna kanaler som ligger på externa plattformar som LinkedIn, Facebook, YouTube och MyNewsdesk, men även i externa kanaler du har tillgång till utan kostnad, som nyhetsbrev och sociala kanaler hos leverantörer, partners och branschföreningar.
5. Engagera dina besökare och kunder. Genom att låta dina kunder skriva omdömen och recensioner och anordna tävlingar och aktiviteter till din webbplats kan du få såväl nytt innehåll som länkar till din webbutik.

Christer tipsade även om att inspireras av andra duktiga e-handlare och dessa e-handlare lyfte han fram som bra exempel:
Sportamore som har en hel avdelning som heter Sportamore Magazine där besökaren kan få råd, tips och inspiration.
Byggmax som med sina instruktioner hjälper kunder såväl att våga genomföra sitt köp som att sedan slutföra sitt byggprojekt.
Skincity som med guider och instruktionsfilmer inspirerar och informerar sina kunder.
Apollo som säljer resor men även guidar bredare än så, t ex kring öluffning i Grekland.
Dammtussen som säljer dammsugarpåsar men även anordnar tävlingar för att engagera sina kunder.
Naturkompaniet som bjuder på mycket relevant innehåll, t ex om hur man ska packa inför sin vandring i fjällvärlden.

 

Vill du köpa Gräv guld i dina egna kanaler finns den på Bokus och Adlibris.

Delar av innehållet i boken finns också på den blogg Christer Pettersson skriver.

Boken finns även som e-bok och ljudbok på Storytel.

No Comments

Post a Comment