B2B e-handel rapport

Ny rapport om B2B och e-handel

För andra året har e-handelsplattformen Litium tagit fram en rapport om B2B och e-handel.

Det finns många intressanta takeaways i rapporten:
– B2C och B2B smälter samman och B2B-kunder har alltmer samma förväntningar på enkla gränssnitt, smidiga kundresor och snabba leveranser.
– Det finns en stor mängd B2B-företag som planerar att starta e-handel de närmaste 3 åren, hela 53 % av de som inte erbjuder det idag.
– Integration med andra system är viktiga i digitaliseringen, framför allt ERP (affärssystem) och PIM (system för produkthantering, Product Information Management).
– En utmaning för B2B-företag är att hitta och attrahera nya medarbetare som har digital kompetens, då man konkurrerar med B2C-företag som är mer välkända och har starkare varumärken.
– Säljarens roll förändras i digitaliseringen: ”Det kommer att bli två tydligt skilda kundresor, en transaktionell där kunden inte vill eller behöver ha kontakt med leverantör, allt val sker med hjälp av digitala plattformar. En konsultativ kundresa där digitala plattformar kommer att komplettera en rådgivande säljprocess med fältsäljare.”

Noterbart är också att många B2B-företag kommer att starta e-handel de närmaste åren, vilket är en tydlig möjlighet för leverantörer inom e-handel som har ett bra erbjudande för B2B.

Plus: glöm inte att möjligheten att förenkla och effektivisera både försäljning och inköp är en huvudsaklig drivkraft för den digitala B2B-affären idag. Framöver komma säkert detta skifta och nya kunder och ny försäljning bli en viktig drivkraft.

 

No Comments

Post a Comment