a

Sitoos e-handelsfrukost med Revide och Google.

I fredags var det dags för ett frukostseminare på SF biografen Sergelstorg och ämnet var fokuserat kring Unified Commerce som är en av de hetaste e-handelstermerna nuförtiden och vad betyder det? Jo, enkelt förklarat så betyder Unified Commerce att allt byggs i realtid med  ett system och med en programvara för både e-handeln och den fysiska handeln medans OMNI-kanal betyder mer att du arbetar i flera kanaler men med olika system.

VD Jens Levin ifrån Sitoo prata en hel del om de fysiska butikerna och ryktet om att de håller på att dö ut. Enligt honom så stämmer detta inte alls utan han påpekar att många av de fysiska köpen påbörjas online. Man går exempelvis in och tittar på nätet för att sedan gå till den fysiska butiken för att känna och klämma och avsluta sitt köp. Problemet är att vi idag inte riktigt kan mäta detta då de fysiska butikerna sitter på ett system som inte är kopplat till e-handeln och därför blir det svårt att följa hela kundresan.

Andra talare var Jonas Åkerlind ifrån Revide och han spann vidare på kundresan och vikten att kunna behandla hela flödet online som ”offline” och i framtiden så kommer vi inte kunna särskilja på dessa utan fler aktörer kommer förstå vikten av ett Unified Commerce ekosystem.

Sist ut var Google som idag presenterades lite framtidsspaningar och lite rolig fakta på vad som har hänt den senaste tiden

  • 90 % av världens information har skapas på de senaste två åren
  • De kommande 3 åren kommer 200 miljarder saker få uppkopplingar med hjälp av IOT-teknik
  • Om tre år så kommer 750 miljoner fler människor att få tillgång till nätet
  • Radikal teknologi demokratiseras när priserna sjunker
  • 53% av användarna lämnar när en site har längre än 3 sek laddningstid.

Bilder ifrån eventet finns på vårt instagramkonto

No Comments

Post a Comment